-
Tytuł:
Zasady skutecznego współdziałania pracodawców z organizacjami związkowymi
- Kategoria: Inne
- Cena: 1 480 PLN Teraz: 1 480 PLN
- Termin: 2009-01-22 - 2009-01-23
- Miejsce: / mazowieckie
- Organizator: Eurofinance
Celem szkolenia jest przedstawienie Państwu praktycznych aspektów funkcjonowania związków zawodowych w przedsiębiorstwie oraz zasad współdziałania pracodawcy z organizacjami zawodowymi. W szczególności omówimy:
- formy reprezentacji pracowniczej w przedsiębiorstwach polskich i europejskich
- rolę, cel i zasady funkcjonowania Komisji Trójstronnej
- prawa pracownicze do informacji o sytuacji przedsiębiorstwa i obowiązki pracodawcy w tym zakresie
- sposoby zawierania i wypowiadania układów zbiorowych pracy oraz innych porozumień
- metody efektywnego rozwiązywania konfliktów między stronami poprzez dobór odpowiednich strategii negocjacyjnych oraz zasady budowania prawidłowych relacji pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi
Korzyści dla pracodawców:
- zapoznanie się z obowiązkami w zakresie tworzenia przedstawicielstwa pracowniczego w zakładzie pracy oraz udzielania informacji i danych dotyczących:
- stanu i struktury zatrudnienia oraz przewidywanych reorganizacji
- działań, które mogą powodować istotne zmiany w spółce
- nabycie umiejętności rozwiązywania sporów zbiorowych dla efektywniejszego dialogu pomiędzy stronami
Korzyści dla przedstawicieli związków zawodowych:
- poszerzenie wiedzy o przysługujących im prawach pracowniczych oraz możliwościach otrzymywania informacji o sytuacji przedsiębiorstwa
- zrozumienie zasad działania, przywilejów i kompetencji członków organizacji
- nabycie umiejętności osiągania porozumienia z pracodawcą w kluczowych sprawach
Podczas szkolenia przeprowadzona zostanie GRA SYMULACYJNA, której celem będzie wynegocjowanie korzystnego układu, co pozwoli na poznanie efektywnych technik negocjacyjnych i sposobów skutecznego rozwiązywania konfliktów w pracy.
Do współpracy zaprosiliśmy ekspertów - praktyków, do których należą:
RYSZARD DOBROWOLSKI
Specjalista z zakresu komunikacji społecznej i procesów informacyjno-decyzyjnych, psychologicznych problemów zarządzania, systemów motywacji i wynagrodzeń, mediacji i negocjacji oraz organizacji i metodyki kształcenia kadr.
MONIKA KACPRZYK - WOJDYGA
Radca prawny, ukończyła studia prawnicze na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Pracownik Ministerstwa Skarbu Państwa. Odbyła szereg szkoleń z zakresu prawa Unii Europejskiej w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. Praktykę zdobyła w kancelariach prawnych oraz instytucjach finansowych. Wieloletni wykładowca kursów dla kandydatów na członków rad nadzorczych, członek komisji egzaminów państwowych organizowanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa.
EWA TOMASZEWSKA - PLECAN
Przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa. Praktyk posiadający duże doświadczenie w realizacji szkoleń z dziedziny prawa spółek, prawa Unii Europejskiej, prawa pracy, zarządzania i nadzoru w spółkach prawa handlowego.
Program
1. FORMY REPREZENTACJI PRACOWNICZEJ W PRZEDSIĘBIORSTWACH POLSKICH I EUROPEJSKICH
- podstawy prawne działalności związkowej
- kompetencje zakładowej organizacji związkowej
- indywidualne i zbiorowe
- ochrona stosunku pracy
- rola pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem
- systemy własności pracowniczej
- spółka pracownicza
- leasing pracowniczy
- własność prywatna pracownika
- własność związku zawodowego
2. DIALOG SPOŁECZNY W POLSCE - KOMISJA TRÓJSTRONNA
- rola, cel i zasady funkcjonowania Komisji Trójstronnej
- kształtowanie systemu wynagrodzeń
- spór o emerytury pomostowe - a jak brzmią przepisy?
3. OBOWIĄZKI DLA PRACODAWCÓW I PRAWA DLA PRACOWNIKÓW
- reprezentacja pracownicza a związki zawodowe - trzeba czy można powołać rady?
- kryteria i warunki powstania związku zawodowego
- kryteria i warunki powstania rady pracowniczej
- zakres podmiotowy ustawy o radach pracowniczych - porównanie z Europejską Radą Pracowniczą
- obowiązki pracodawcy w zakresie udzielania informacji
- zakres i charakter uprawnienia pracowniczego dostępu do informacji
- przesłanki i rodzaj informacji które nie mogą być udostępnione; tajemnica przedsiębiorstwa, tajemnica handlowa, tajemnica negocjacji, „niekorzystne informacje”
- tryb wyłaniania rady pracowników - porównanie z Europejską Radą Pracowniczą
- rada pracowników a związki zawodowe i przedstawiciele pracowników w Radzie Nadzorczej - cechy, środki i interesy wspólne
4. FUNKCJONOWANIE RAD PRACOWNIKÓW
- prawa i obowiązki członków rad pracowników: uprawnienia kontrolne i konsultacyjne / uprawnienia opiniodawcze i informacyjne
- odpowiedzialność za naruszanie przepisów ustawy: odpowiedzialność za wzburzenie spokoju społecznego / odpowiedzialność materialna i karna
- stworzenie reguł przeprowadzania konsultacji z pracownikami
- uzgodnienie sposobu rozstrzygania sporów
5. UKŁADY ZBIOROWE PRACY - WSPÓŁDZIAŁANIE PRACODAWCÓW Z ORGANIZACJAMI ZWIĄZKOWYMI
- współdziałanie pracodawcy ze związkami zawodowymi w sprawach indywidualnych i zbiorowych
- zawieranie porozumień i układów zbiorowych pracy
- zakres podmiotowy postanowień układów zbiorowych
- inne porozumienia zbiorowe
- relacja zapisów układu zbiorowego z umową o pracę i przepisami prawa pracy
- tryb interpretowania i zmiany układów zbiorowych
- skutki wypowiedzenia i rozwiązywania układów
6. SPECYFIKA NEGOCJACJI ZE ZWIĄZKAMI ZAWODOWYMI - CZY OSIĄGNĄĆ KORZYŚCI CZY ZWYCIĘŻYĆ?
- przedmiot negocjacji; znaczenie relacji między stronami
- zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania negocjacji ze związkami
7. UCZESTNICY PROCESU NEGOCJACYJNEGO
- zespół negocjacyjny /kryteria doboru członków zespołu, role w zespole/
- cechy dobrego negocjatora - typy negocjatorów
- kto może być negocjatorem; jakim jesteś negocjatorem?
- umiejętności negocjatora, czyli jak zostać dobrym negocjatorem?
- podstawowe błędy popełniane podczas negocjacji i sposoby eliminacji
- obecność publiczności w negocjacjach i jej znaczenie
8. PRZYGOTOWANIE DO NEGOCJACJI ZE STRONAMI KONFLIKTU
- zbieranie informacji o partnerach negocjacji
- przygotowanie przedmiotowe; interesy, stanowiska
- oszacowanie celów ogólnych i szczegółowych drugiej strony
- opracowanie marginesu negocjacyjnego - przygotowanie pola do ustępstw
- przygotowanie planu działania; opracowanie argumentów
9. STRATEGIE, TAKTYKI I STYLE NEGOCJOWANIA
- negocjacje pozytywne i problemowe
- negocjacje typu ”wygrana - wygrana”; ”wygrana - przegrana”; ”przegrana - przegrana”
- taktyki manipulacyjne; zasady i taktyki czynienia ustępstw
10. ROLA KOMUNIKACJI WERBALNEJ I NIEWERBALNEJ W NEGOCJACJACH
- środki oddziaływania, sztuka słuchania, umiejętne zadawanie pytań
- słowa, które przekonają - odpowiedni dobór słów i zwrotów
- głos, który przekonuje - jak mówić?; operowanie klimatem, nastrojem, emocją
- rola asertywności w rozmowie
11. PERSWAZJA A MANIPULACJA - WERBALNE SPOSOBY KONTROLI ZACHOWAŃ STRON KONFLIKTU
- źródła manipulacji w negocjacjach; typowe taktyki i chwyty manipulacyjne
- manipulacje aktywne i bierne; techniki perswazji, techniki i strategie radzenia sobie z manipulacją
12. PRZEBIEG NEGOCJACJI
- społeczne otoczenie negocjacji (publiczność negocjacji)
- powitanie i prezentacja stron, znaczenie pierwszego wrażenia
- znaczenie atmosfery negocjacji pierwszego ustępstwa i tempa negocjacji
- ustalanie procedury negocjacji, prezentacja stanowisk
- negocjacje właściwe; praktyczne sposoby rozwiązywania kłamstw
- impas w negocjacjach i sposoby jego przełamywania
- porozumienie i protokół rozbieżności
13. GRA SYMULACYJNA
- faza przygotowawcza; wyłonienie zespołów negocjacyjnych
- zapoznanie się z opisem sytuacji i analiza danych dotyczących przedmiotu negocjacji; opracowanie wstępnych stanowisk negocjacyjnych w zespołach
- przeprowadzenie negocjacji - negocjacje przy przestrzeganiu obowiązujących przepisów prawa, ze zwróceniem uwagi na krótko i długookresowe skutki negocjowanych spraw, zarówno dla firmy, związków zawodowych oraz pracowników
- opracowanie i podpisanie układu zbiorowego pracy - w przypadku ujawnienia zbyt dużych różnic stanowisk podpisanie protokołu rozbieżności
Koszt uczestnictwa:
Koszt szkolenia dla jednej osoby: 1480.00 zł brutto.
za zgłoszenie do dnia 2008-12-22 otrzymuje się 10.0% rabatu
za zgłoszenie więcej niż jednej osoby otrzymuje się 5.0% rabatu.
Szczegółowe informacje:
Eurofinance Training
tel.: +48-prefiks-22 83 01 310
fax: +48-prefiks-22 83 00 090