-
Tytuł:
Skuteczna windykacja należności - aspekt negocjacyjny i prawny
- Kategoria: Inne
- Cena: 990 PLN Teraz: 990 PLN
- Termin: 2009-11-26 - 2009-11-27
- Miejsce: / śląskie
- Organizator: BDO Solutions sp z o.o.
Cel:
Zwiększenie skuteczności uczestników w prowadzeniu windykacji a także przybliżenie:
- Najważniejszych reguł, które mają wpływ na powodzenie lub porażkę postępowania windykacyjnego
- Zasad skutecznej rozmowy z dłużnikiem
- Psychologii zachowań dłużnika oraz właściwych reakcji na działania dłużnika
- Definicji, pojęć i instytucji prawnych wykorzystywanych w windykacji
- Procedur sądowych stosowanych do odzyskiwania należności
- Zasad postępowania egzekucyjnego
Szkolenie jest skierowane do pracowników zajmujących się:
- negocjowaniem spłat należności,
- telefoniczną i osobistą windykacją należności,
- współpracą z działami prawnymi lub kancelariami prawnymi
- innych pracowników zajmujących się windykacją
Program:
Dzień I
1. Ogólne zasady skutecznej windykacji (Windykacja jako proces, właściwe przygotowanie procesu windykacji, formalizm jako element niezbędny w windykacji, szybkości reakcji wierzyciela, konsekwencja jako klucz do sukcesu, zasada poszanowania praw i osoby dłużnika)
2. Ogólne zagadnienia z prawnych podstaw windykacji (dochodzenie należności przed sądem - elementarne zagadnienia, które powinien znać każdy windykator, prawidłowa reprezentacja przy zawarciu umowy, przedawnienie nalezności, postępowania sądowe nakazowe/upominawcze/uproszczone, podstawowe zasady egzekucji, odpowiedzialność za długi - kto, kiedy i za co odpowiada?, uznanie roszczenia przez dłużnika, odsetki za zwłokę)
3. Zabezpieczanie należności jako sposób na zminimalizowanie ryzyka windykacyjnego w przedsiębiorstwie (zagadnienia wstępne - zabezpieczenia osobowe i rzeczowe, weksel in blanco i poręczenie wekslowe, poręczenie cywilne, zastaw i zastaw rejestrowy, hipoteka, dobrowolne poddanie się egzekucji w akcie notarialnym)
4. Prawno-karne aspekty windykacji należności (Przestępstwa popełniane przeciwko wierzycielom, Kierowanie postępowania karnego przeciwko dłużnikowi, skuteczne zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa, windykacja zgodna z prawem, czyli jak samemu nie pójść za kratki)
5. Dług jako przyczyna konfliktu (Konflikt jako samodzielne zjawisko, jak powstaje konflikt, niespłacony dług jako przyczyna potencjalnego konfliktu, efektywne komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych, zapobieganie eskalacji konfliktu, kontrola własnych emocji w konflikcie i kontrolowanie emocji dłużnika, odpieranie ataków personalnych.)
6. Style i szkoły negocjacji (Negocjacje partnerskie - jak nie stracić klienta, negocjacje pozycyjne - przetarg windykacyjny, inne style i szkoły negocjacji, gry negocjacyjne)
7. Cechy osobowości pomocne w windykacji
Dzień II
1. Przyczyny zatorów płatniczych - jak reagować w konkretnej sytuacji (Przyczyny natury obiektywnej, przyczyny natury subiektywnej - wymówki, taktyki dłużników, gry negocjacyjne - wymówki)
2. Dokumenty w windykacji (ratalne plany spłat, zabezpieczenia, porozumienia i ugody, dlaczego są one potrzebne wierzycielowi)
3. Windykacja należności w aspekcie ochrony danych osobowych oraz ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych (przekazywanie danych firmom zewnętrznym, sprzedaż wierzytelności, przekazywanie danych do BIG)
4. Windykacja w kontekście prawa podatkowego (optymalizacja windykacji należności pod kątem prawa podatkowego, możliwość zaliczenia wydatków na windykację do kosztów podatkowych, wierzytelności nieściągalne jako koszt podatkowy)
5. Zbieranie i pozyskiwanie danych o dłużniku (sprawdzanie kontrahenta - wywiad, KRS, EG, BIG, dane własne
6. Typologia dłużników (z kim mamy i możemy mieć do czynienia? profile psychologiczne i metaprogramy).
7. Jak przekonać dłużnika do swoich racji (perswazja i manipulacja, mocne karty na stół - jak informować dłużników o negatywnych konsekwencjach nie używając gróźb, gry negocjacyjne)
8. Brudne chwyty w negocjacjach jak je stosować i jak się ich ustrzec
9. Formy i zasady podtrzymywania kontaktu (Rozmowa telefoniczna, wizyta osobista/teren, korespondencja z dłużnikiem - list, fax, email)
10. Jak prowadzić rozmowę telefoniczną z dłużnikiem (zasady, język i intonacja, etapy rozmowy)
11. Sposoby docierania do osób decyzyjnych
12. Niestandardowe sposoby prowadzenia windykacji
13. Pytania, dyskusja, konsultacje
Prowadzący:
Kamil Szymański - prawnik - absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, aplikant radcowski, w latach 1999-2000 pracował jako windykator w General Banking Services sp. z o.o., prowadząc windykację należności bankowych (karty kredytowe, kredyty) dla jednego z największych krajowych banków detalicznych. Od 2000 do 2005 r. r. zatrudniony w NASK jako specjalista ds. windykacji, gdzie zajmował się wszystkimi etapami windykacji - w tym windykacją telefoniczną, bezpośrednią i sądową. W zespole windykacji brał aktywny udział w tworzeniu procedur windykacyjnych, organizowaniu działań windykacyjnych, jak również koordynacją pracy i szkoleniem pracowników zespołu windykacji telefonicznej. W roku 2003 ukończył Podyplomowe Studia Rachunkowości i Finansów Przedsiębiorstwa w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego. Jest również absolwentem podyplomowych studiów z dziedziny negocjacji i mediacji w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jest także wpisany na listę stałych mediatorów prowadzoną przez Ośrodek Mediacji przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. W 2008 r. ukończył Szkołę Trenerów organizowaną przez Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych. Autor wielu publikacji fachowych m.in. Wolters Kluwer Polska sp. z o.o. i Rzeczpospolita. Od 2004 roku współpracuje z firmami szkoleniowymi jako trener. Szkolił min. takie firmy jak Poczta Polska czy TK Telekom
Koszt uczestnictwa:
- dla jednej osoby 990 zł,
- dla 2 lub więcej osób 890 zł
Wszystkie terminy szkolenia:
Warszawa, 24-25.09.09
Poznań, 22-23.10.09
Katowice, 26-27.11.09
Szczegółowe informacje:
Marta Tomalak
tel: 022 543 16 97,
fax: 022 543 16 01,
Anita Dydak
tel: 022 543 17 75,
fax: 022 543 16 01,